Laten we lezen.
قوله
: " الاستمناء ( إخراج المني ) سواء أكان سببه تقبيل الرجل لزوجته أو ضمها
إليه أو كان باليد فهذا يبطل الصوم ويوجب القضاء
قلت : لا دليل على الإبطال بذلك وإلحاقه بالجماع غير ظاهر
الأصل عدم الأفطار والجماع أغلظ من الاستمناء
أضف إلى ذلك مخالفتهم لبعض الآثار الثابتة عن السلف في أن المباشرة بغير جماع لا تفطر ولو أنزل
Wat betreft zijn (Sayyid Sabiq's) uitspraak: "Zelfbevrediging, waardoor je klaarkomt, maakt het vasten ongeldig, en het maakt niet uit of dat komt doordat de man zijn vrouw aan het zoenen of knuffelen is of dat het komt middels zijn eigen hand."
Ik (Al-Albani) zeg: Er is geen bewijs dat het vasten ongeldig wordt daardoor. En het is niet voor de hand liggend om het te rekenen tot geslachtsgemeenschap.
De basis is dat het vasten niet verbroken wordt en dat geslachtsgemeenschap intenser is dan zelfbevrediging.
Er zijn sommige betrouwbare overleveringen van de salaf dat het knuffelen zonder seks, het vasten niet verbreekt, ook al komt de man klaar.
[Tamam ul-Minna, Al-Albani]
وفي
الفصول روى عن أحمد في رجل خاف ان تنشق مثانته من الشبق أو تنشق انثياه
لحبس الماء في زمن رمضان يستخرج الماء ولم يذكر بأي شيء يستخرجه قال وعندي
أنه يستخرجه بما لا يفسد صوم غيره كاستمنائه بيده أو ببدن زوجته أو أمته
غير الصائمة فإن كان له أمه طفلة أو صغيرة استمنى بيدها وكذلك الكافرة
ويجوز وطئها فيما دون الفرج فإن أراد الوطء في الفرج مع إمكان إخراج الماء
بغيره فعندي أنه لا يجوز
Er is overgeleverd dat Ahmad bin Hanbal van mening is dat een man, die bang is dat zijn zwellichamen zullen barsten van opwinding tijdens de maand van Ramadan, mag klaarkomen. Verder noemt hij niet op welke wijze. Hij mag het zaad laten voortvloeien op een manier dat hij het vasten van een ander niet verbreekt, zoals middels masturbatie met zijn eigen hand of het lichaam van zijn vrouw of slavin dat niet vast. En als hij een kind als slavin heeft, masturbeert hij met haar hand, of met de hand van een ongelovige vrouw. Eveneens mag hij gemeenschap hebben met een ongelovige vrouw op voorwaarde dat hij de vagina vermijdt. Als hij gemeenschap wil hebben in de vagina, terwijl er ook andere mogelijkheden zijn die tot klaarkomen leiden, is dat bij mij niet toegestaan.
[Bada'i ul-Fawa'id, Ibn al-Qayyim Al-Jawziyya]
القول في اللواط
وقال أبو حنيفة : لا حد فيه ، ولا يفسد به الحج ولا الصوم ، ولا يجب به الغسل إلا أن ينزل فيغتسل
De standpunten over sodomie.
Abu Hanifa zei: "Er staat daar geen straf op, noch maakt het de bedevaart ongeldig, noch verbreekt het, het vasten, en het is ook niet verplicht om je te wassen, behalve als je klaarkomt, dan moet je, je wassen."
[Al-Hawi al-Kabir, Al-Mawardi]
Sodomie is wanneer een man seks heeft in de anus van een andere man. Het vasten wordt zelfs hierdoor niet verbroken volgens Abu Hanifa.