zaterdag 7 september 2024

Wie is Mujtaba al Hadi?

  1. Introductie 

Imam al Baqir (AS) zei: Een dienaar die twee gezichten heeft en twee tongen, is het slechtste. Hij zal zijn gelovige broeder in zijn bijzijn prijzen, maar slecht over hem praten in zijn afwezigheid. Hij zal jaloers op hem zijn wanneer hij een zegen krijgt en zal hem niet helpen wanneer hem een ​​calamiteit overkomt.


Bron: Al Khisaal, boek 3, hoofdstuk, 13, Hadith 5


https://thaqalayn.net/hadith/10/3/13/5

In de afgelopen tijd zijn er zorgwekkende berichten gekomen over de nare praktijken van de heer Mujtaba al Hadi


De heer Mujtaba al Hadi is actief voor de organisatie Ahlalbait Jongeren Organisatie en vanuit die organisatie heeft hij contact met andere sjiitische organisaties. Vanuit zijn positie probeert Mujtaba al Hadi voortdurend druk te zetten op andere sjiitische organisaties om andere sjiitische moslims te censureren. Daarbij bedreigt Mujtaba al Hadi leden van andere sjiitische organisaties, dat als zij niet meewerken met het censureren van bepaalde sjiieten, dat ze dan worden uitgesloten van samenwerking met Ahlalbait Jongeren Organisatie. Ook gebruikt Mujtaba al Hadi voortdurend woorden zoals “extremist” over de sjiieten die hij wil boycotten, waarmee hij zijn boycot probeert te rechtvaardigen.


We hebben screenshots ontvangen over hoe Mujtaba al Hadi in de afwezigheid van Sjiitische broeders en geleerde negatief spreekt.


In dit artikel zullen we nader ingaan op de fouten die Mujtaba al Hadi heeft gemaakt, om duidelijk te maken wat voor een persoon Mujtaba al Hadi daadwerkelijk is.


  1. Schaken:

    De heer Mujtaba al Hadi denkt dat hij zomaar op basis van zijn eigen persoonlijke opvattingen kan bepalen dat het geen probleem is om te schaken, ondanks de vele overleveringen die duidelijk maken dat een sjiiet niet hoort te schaken.
    Zie hieronder de screenshot van de opmerking van Mujtaba al Hadi

De overleveringen over schaken:



Imam Jafar al Sadiq (AS) zei: schaken behoort tot valsheid
Bron: Al-Kaafi, volume 6, boek 6, hoofdstuk 37, Ḥadith 4
https://thaqalayn.net/hadith/6/6/37/4


Ik vroeg imam al Baqir (as) over het spelen van schaken. Hij (AS) antwoordde: ‘Een gelovige vermijdt het te spelen
Al-Khisaal boek 2, hoofdstuk, 82, Hadith 1
https://thaqalayn.net/hadith/10/2/82/1


Abi Rabi as Sjami vroeg aan Imam al Sadiq (as) over schaken, (de Imam (as)) zei: Kom niet in de buurt daarvan.
Al Khisaal, boek 5, hoofdstuk 96, Hadith 1
https://thaqalayn.net/hadith/10/5/96/1


  1. Hoe noemde de Ahlalbait (as) Abu bakr en Omar?

    De heer Mujtaba al Hadi gebruikt herhaaldelijk in zijn lezing de term “Khaliefa” voor Abu Bakr, Umar ibn al Khattaab en Uthmaan bin Affaan. Dit terwijl deze 3 figuren volgens het sjiisme geen legitieme Khulafaa waren, maar zij waren leiders in dwaling.






Van al-Rabee' ibn al-Mundhair, van zijn vader die zei: Ik hoorde Imam al Husain (as) zeggen: "Voorwaar, Abu Bakr en Umar hebben deze zaak (kalifaat) weggenomen, terwijl het geheel aan ons toebehoorde. 

https://thaqalayn.net/hadith/13/6/8/1

Bron: Al Mufid, al Amali, boek 6, hoofdstuk 8 


Imam Mohammed al Baqir (as): “En verbiedt zedeloosheid

en het verwerpelijke en begeerlijkheid.(16:90). En verbiedt, de meester der zedeloosheid, Abu Bakr, verwerpelijke Omar en de begeerlijkheid Othman. ‘’


Bron: Al Ayashi, Tafsir al Ayashi, v.3,p.20


Imam Ja’far ibn Mohammed al Sadiq (as): “Volg de voetstappen van de duivel niet. (24:21) Ik zweer bij Allah, de voetstappen van de duivel zijn het leiderschap van Abu Bakr en Omar.” 


Bron: Al Ayashi, Tafsir al Ayashi, v.1,p.213


  1. Waren Abu Hanifa en Malik studenten van Imam al Sadiq (as)? 


Mujtaba al Hadi doet zoals wel vaker een uitspraak zonder onderzoek te doen. Hij verspreidt een claim en dan is het maar de vraag voor het publiek of de claim klopt.

Mujtaba al Hadi claimt (bij minuut 11:40 tot en met 12:10) dat Abu Hanifah en Maalik ibn Anas studenten waren van Imam al Saadiq (AS), terwijl uit onderzoek blijkt dat Abu Hanifah bewust keek naar de leer van de Ahlalbayt (AS), om daar tegenin te gaan. 


Abu Hanifa zei zelfs: “Ik ben bij alles tegen Jafar ibn Mohammad ingegaan, behalve de staat van de ogen in het gebed, want ik wist niet of hij zijn ogen opende of sloot, dus daarom open ik een oog en sluit ik het andere oog.”

Bron: al Tusturi, Qamus al Rijal, v.10,p.376 


De Imam (Imam al Kazim (AS)) zei toen: “Moge Allah Abu Hanifah vervloeken, hij (Abu Hanifah) zei: ‘Ali zei dit, dus ik zei dat (Abu Hanifah sprak bewust Imam Ali (AS) tegen).’”
Bron: Al-Kāfi - volume 1, boek 2, hoofdstuk 19, Hadith 13


De sjiitische geleerden over Abu Hanifah:

Sayed Ni’matullah al Jaza’iri: “Het is overgeleverd dat de Profeet Mohammed (s) zei: De teken van een nasibi is dat hij iemand boven Ali plaatst. Deze overlevering wordt versterkt met het feit dat de Imams (as) en hun metgezellen de term nasibi bij Abu Hanifa hebben gebruikt, terwijl hij (Abu Hanifah) geen openlijke vijandschap toonde naar de Ahlalbait (as) en hij (Abu Hanifah) zich voor deed alsof hij van de Ahlalbait (AS) hield.”

Bron: Nimatullah al Jazairi, Al Anwar al Numaniyah, v.2,p.207


Sayed Mohammed al Radhawi: "Als de soennieten echt liefde hadden voor de Ahlalbait (as), dan hadden zij hun geloofsleer aangenomen van de Ahlalbait (as) en niet van dwalenden zoals Abu Hanifah, Sjafi’i, Maalik en Ibn Hanbal." 

Bron: Al Radhawi, Kadhabu Ala al Shia, p.279


  1. Mujtaba al Hadi censureert de sjiieten die de Nawaasib weerleggen, terwijl het juist goed is om de Nawaasib te weerleggen: 


Er zijn sjiitische jongeren die actief zijn op sociale media, om de valse claims van de soennieten over de Shia, te weerleggen. Maar Mujtaba al Hadi wil juist die sjiitische jongeren censureren.
Dus het komt erop neer, dat Mujtaba al Hadi andere sjiieten tegenwerkt.


Imam Ja’far ibn Mohammad al Saadiq (as) zei: ‘’Degene die toegewijd is om de nawaasib weg te breken (verslaan) van onze arme sjiieten, aanhangers van ons, Ahl al-Bayt; [hij] slaat hen (nawasib) weg, onthult hun vernederende feiten en onthult hun gebreken, [zo iemand] waardeert het bevel van Mohammed en zijn nageslacht (AS). Allah beveelt de engelen van het paradijs om paleizen en huizen voor hem te bouwen.’’


Bron: Al Majlisi, Bihar al Anwar, vol. 2, p.10


  1. Moraliteit van Mujtaba al Hadi


Een korte blik op de dagelijkse activiteiten maakt al snel duidelijk dat Mujtaba al Hadi het niet zo nauw neemt met het houden van afstand tot niet-Mahram vrouwen en hij publiceert het zelfs met trots op zijn eigen sociale media!


Bron: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6465650737039970304/?commentUrn=urn%3Ali%3Acomment%3A%28activity%3A6465650737039970304%2C6465842431819546624%29&dashCommentUrn=urn%3Ali%3Afsd_comment%3A%286465842431819546624%2Curn%3Ali%3Aactivity%3A6465650737039970304%29


https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6983804696939393024/?commentUrn=urn%3Ali%3Acomment%3A%28activity%3A6983804696939393024%2C6983809745644089344%29&dashCommentUrn=urn%3Ali%3Afsd_comment%3A%286983809745644089344%2Curn%3Ali%3Aactivity%3A6983804696939393024%29


Overleveringen over omgang met vrouwen


De Profeet (SAW) zei: "Vier dingen verderven het hart: alleen zijn met vrouwen, luisteren naar (het advies van) vrouwen en hun mening vragen, en in het gezelschap verkeren van de doden."

Bron: Al Mufid, Al-Amaali, boek 37, hoofdstuk 6, Hadith 1
https://thaqalayn.net/hadith/13/37/6/1


De Profeet (SAW) heeft gezegd: “Omgang met drie soorten mensen doodt het hart: omgang met de schurken, spreken met vrouwen en zitten met de rijken.”
Bron: Al Kulayni, Al-Kaafi, volume 2, boek 4, hoofdstuk 4, Hadith 8
https://thaqalayn.net/hadith/2/4/4/8


Als laatste, willen we Mujtaba al Hadi oproepen om te stoppen met zijn ongepaste gedrag, zowel op de werkvloer als op het gebied van religieuze organisaties.
Het lijkt er op dat Mujtaba al Hadi zelf extreem is, extreem op het gebied van ongepast gedrag, op het gebied van smaad en laster.