zondag 9 april 2023

Antwoord op Moallemzadeh deel 1

 In de naam van Allah, de Barmhartige , de Genadevolle, 


Moallemzadeh is een Afghaanse preker, die in Nederland lezingen geeft. Recentelijk heeft hij in Stichting Iman (Rotterdam) verschillende uitspraken gedaan die tegen de leerschool van de Ahlalbait (as) ingaan. Moallemzadeh heeft deze uitspraken overgenomen van Kamal al Haydari, een reformist die op dit moment verblijft in de stad Qom (Iran). Met dit artikel willen wij waarschuwen voor de dwalingen van Moallemzadeh in Nederland en roepen wij het bestuur van Stichting Iman op om niet elke Tom, Dick of Harry op de preekstoel te plaatsen. 


Foto van Moallemzadeh:








Foto van Kamal al Haydari:



De uitspraak van Kamal al Haydari:



Moallemzadeh noemt Kamal al Haydari zijn "leraar":



De uitspraak van Moallemzadeh: 




Antwoord: 

Omdat Kamal al Haydari en Moallemzadeh de mogelijkheid tot het ontmoeten van Imam al Mahdi (as) betwijfelen/ontkennen, zijn zij volgens de fatwa van Ayatollah al Amili buiten het geloof getreden. Toen Kamal al Haydari deze uitspraak deed, heeft de Sjiitische Marja in Libanon, genaamd Ayatollah Sheikh Mohammad Jamil Hamoud al Amili, een boek geschreven genaamd: "De zwaardslag tegen degenen die de ontmoeting met Imam al Mahdi ontkennen: een antwoord op de afvallige (Murtad) Kamal al Haydari (moge Allah hem vervloeken)."


Foto van het boek van  Ayatollah Sheikh Mohammad Jamil Hamoud al Amili: 






Ayatollah Sheikh Mohammad Jamil Hamoud al Amili: 

"De twijfelende al Haydari twijfelt over de mogelijkheid om Imam al Mahdi te kunnen ontmoeten tijdens de grote absentie (Ghaybah), wat leidt tot het ontkennen van de overleveringen die de rang van zekerheid (istifaadhah) hebben  bereikt. Het ontkennen van deze overleveringen resulteert in het aftreden van het geloven in het leiderschap van de Ahlalbait en het leidt tot het betreden in het geloven van het leiderschap van hun vijanden... en degene die de hoge status van de Ahlalbait (as) ontkent, is een ongelovige in hun deugden en goedheid.
Ik oordeel dat hij uit het geloof in hun leiderschap is getreden."

Bron: al Sayf al Dharib, pagina 61 & 62






Wat zeiden de Ahlalbait (a) over het ontmoeten van Imam al Mahdi (as)? 

Al Majlisi:

Imam Mohammad al Baqir (as) zei over Imam al Mahdi (as) : "Er is geen eenzaamheid voor de leider van deze zaak, er zijn altijd dertig personen met hem." 

Sheikh Mohammad Baqir al Majlisi zegt over deze overlevering: De dertig behoren tot zijn dienaren, wanneer er een overlijdt, komt er een andere in zijn plek. 

Bron: Bihar al Anwar, v.52, p.153





Al Majlisi:

Imam Mohammed al Baqir (as) zei over Imam al Mahdi (as): "De Qaim heeft twee absenties: een grote en een kleine, tijdens de eerste kennen de speciale sjiieten zijn plek en tijdens de tweede kent niemand zijn plek behalve zijn speciale liefhebbers." 

Bron: Bihar al Anwar, v.52,p.155


Verschillende betrouwbare Sjiitische geleerden hebben boeken geschreven waarin zij de verhalen hebben verzameld van vrome Sjiieten die Imam al Mahdi (as) hebben ontmoet tijdens de grote absentie.


 Hierbij een korte lijst: 


- Al Tabari, Dala'il al Imaamah

- Mohamed ibn Ibrahiem al Nu'mani, al Ghaybah 

- Sheikh al Saduq, al Ikmaal

- Sheikh al Tusi, al Ghaybah

- Al Tabarsi, al Najm al Thaqib

- Al Majlisi, Bihar al Anwar, v.52

- Ayatollah Sayed Mohamed Sadiq al Sadr, Tarikh Al Ghaybah al Kubra

- Ayatollah Sheikh Safi al Qolpayqani, Muntakhab al Athaar

- Sheikh Ali al Yazi, Ilzaam al Nasib

- Sayed Hasan al Abtahi, Liqa'aat Ma'a Sahib al Zaman (as) 


Het interessante in deze lijst is dat Ayatollah Sayed Mohamed Sadiq al Sadr in zijn boek Tarikh al Ghaybah al Kubra overlevert van zijn leraar Ayatollah Sayed Mohammed Baqir al Sadr en van Ayatollah Sayed Abu al Qasim al Khoei dat een man de gunst heeft gekregen om Imam al Mahdi (as) te ontmoeten. Beschouwt Moalemzadeh de drie  geleerden Sayed Baqir al Sadr en Sayed al Khoei en Sayed Mohammed Sadiq al Sadr als leugenaars?



Ali ibn Mahziar ontmoet Imam al Mahdi (as) 

Ali bin Ibrahim bin Mahziyar Al-Ahwazi was een van de gelukkige Sjiieten die de gunst heeft gehad om Imam Mahdi (as) te ontmoeten. Zijn ontmoeting was geen toevallige ontmoeting, maar hij was speciaal uitgenodigd. Ali Ibn Mahziyar reisde eerst 20 keer voor de hadj, zodat hij de kans zou krijgen om Imam Mahdi (as) te ontmoeten. Zijn ontmoeting met de Imam (as) vond plaats op de 21e reis voor de Hadj.

Al-Tabari:

Overgeleverd door Abu Abdullah Mohammad Ibn Sahl Al-Jaludi van Abul Khayr Ahmad Ibn Mohammad Ibn Ja'far Al-Tahi Al-Kufi in de moskee van Abi Ibraheem Musa Ibn Ja'far van Mohammad Ibn Al-Hasan Ibn Yahya Al-Harithi van Ali Ibn Ibrahiem Ibn Mahziyaar Al-Ahwazi die zei:

Ik ging een jaar op bedevaart, toen betrad ik Medina en verbleef daar een paar dagen, zoekend en vragend naar Sahib Al-Zaman. Ik hoorde echter niets over hem en zag ook geen enkel teken van hem. Ik raakte erg van streek en ik was bang dat ik niet in staat zou zijn om op bedevaart te gaan vanwege de uitputting van het zoeken naar Sahib Al-Zaman, dus ging op weg en voerde mijn bedevaart uit en verbleef daar enkele weken, de hele tijd zoekend naar de Imam (as). 

Op een dag toen ik naast de Kabah was, zag ik de deur van de Kaabah opengaan en zag ik een man schitteren met een kledingstuk op zijn schouders en een ander kledingstuk om zijn middel. De man had aan een kant van zijn kledingstuk naar zijn tegenovergestelde schouder geheven. Toen ik naar hem keek, voelde mijn hart zich erg op mijn gemak en begon ik naar hem toe te bewegen.

Toen ik hem bereikte, vroeg hij me: "Waar kom je vandaan?" "Irak", antwoordde ik.

"Welk deel van Irak?" vroeg de man. "Ahwaz," antwoordde ik.

"Kende je een man genaamd Khaseeb/Hudhain?" vroeg de man. "Ja", antwoordde ik.

De man zei: "Moge Allah's barmhartigheid op hem (zijn ziel) zijn. Zijn nachten waren lang (met gebeden) en gevuld met tranen en grote resultaten."

Toen vroeg de man me: "Weet je waar (de zoon van) Mahziyar is?"

"Ik ben hem", antwoordde ik.

De man zei: "Moge Allah je verlevendigen met vrede, o Abal Hasan!"

Toen schudde hij me de hand, omhelsde me en vroeg: "O Abal Hasan! Wat deed je met het teken dat (Imam) Abu Mohammad, (Hasan bin Ali Al-Askari (as))  je gaf?"

"Ik heb het bij me", antwoordde ik.

Toen stak ik mijn hand in mijn zak en haalde een ring tevoorschijn waarop "Mohammed en Ali" was gegraveerd en liet het aan de man zien. Toen hij de ring zag, begon hij zo te huilen dat het kledingstuk dat op zijn schouder lag nat werd.

Toen zei hij (verwijzend naar Imam Hasan Al-Askari (as)): "O Aba Mohammed! Moge Allah's genade over u zijn. Jullie zijn de schoonheid van deze natie. Allah eerde je met de Imamaat (leiderschap) en plaatste de kroon van kennis en begrip op je hoofd. En (binnenkort) zullen we ons bij jullie voegen."

Toen schudde hij me de hand, omhelsde me weer en zei: "Wat zoek je, o Abal Hasan?"

"De Imam die verborgen is voor de wereld," antwoordde ik.

De man zei: "Hij is niet verborgen voor jullie mensen, maar jullie slechte daden hebben een schild gecreëerd tussen hem en jullie. Ga terug naar de plaats van je verblijf en wees voorbereid op het ontmoeten van de Imam, wanneer de ster Jawza gaat hellen en de sterren aan de hemel verschijnen. Ik zal op je wachten tussen Rukn en Maqaam."

Mijn ziel was opgelucht en ik werd er zeker van dat Allah me gezegend had. Ik stond (gretig) te wachten tot het zover was. Ik reed met mijn ezel tot ik de man (van ver) zag.

Hij zei tegen mij: "Kom naar mij toe, o Abal Hasan!" Toen ik hem bereikte, begroette hij me met Salaam.

Hij zei: "Volg mij, o broeder!" We bleven van woestijnen naar bergen gaan totdat we Taef bereikten.

Toen zei de man tegen me: "O Abal Hasan! Laten we stoppen om de rest van het nachtgebed te bidden."

Ik volgde achter hem terwijl hij twee gebedseenheden uitvoerde, en dan nog een eenheid, en dan Fajr-gebed.

Ik vroeg hem naar de eerste twee eenheden en hij zei: "Ze zijn van de nachtgebeden en ook de Watr (de enige eenheid) is van de nachtgebeden, en Qunoot is toegestaan in al deze gebeden."

Toen zei hij: "O broeder! Laten we nu gaan."

We begonnen van woestijnen naar bergen te gaan totdat we een grote vallei bereikten (die rook) naar kamfer. In het midden van deze vallei stond een huis (tent) gemaakt van (kamelen)haar dat scheen van het licht.

De man zei tegen me: "Kijk! Zie je iets?"

"Ik zie een huis," antwoordde ik.

"Je hoop en je succes zijn in dit dal", zei de man.

Daarna volgde ik hem tot we midden in het dal kwamen. De man kwam van zijn muilezel naar beneden en liet die met rust. Toen daalde ik af van mijn ezel.

De man zei tegen me: "Laat het hier." "Wat als ze verdwaalt?" vroeg ik.

"Niemand anders dan gelovigen kan deze vallei binnen en niemand anders dan gelovigen kan het verlaten", antwoordde de man. Toen ging hij me voor en ging de tent in.

Kort daarna kwam hij naar buiten en zei: "Verheug u, want u hebt toestemming gekregen om binnen te gaan." Ik ging naar binnen en ik zag licht uit elke hoek van het huis komen. Ik groette de lmam (as).

De Imam (as) zei: "O Abal Hasan! We hebben dag en nacht op je gewacht. Wat heeft je zo lang gekost om bij ons te komen?"

"O mijn meester! Ik kon niemand vinden die me naar je toe zou leiden," antwoordde ik.

Imam (as) zei: "Heb je niemand gevonden die je zou leiden naar ons?!"

Toen krabde hij met zijn vinger op de grond en zei: "Nee, maar het is omdat je bezig bent je rijkdom te vergroten en hard te zijn tegen de zwakke gelovigen en de banden met jouw familieleden te verbreken, welk ander excuus heb je dan??"

"Berouw, berouw, ik zoek vergeving, ik zoek vergeving", zei ik.

Imam zei: "O zoon van Mahziyaar, zonder de smeekbeden van sommigen van jullie voor sommigen onder jullie, zouden jullie allemaal vernietigd zijn, behalve sommige sjiieten wiens woorden en daden in harmonie zijn."

Toen zei hij: “O zoon van Mahziyaar”, zijn hand uitstrekkend, “wil je niet dat ik je de tekens geef? Wanneer het kind zit en Al-Maghribi beweegt en Al-Umani vertrekt en trouw zal worden gezworen aan Sufyani, zal de Wali van Allah toestemming krijgen om weer te verschijnen en zal ik opstaan met 313 metgezellen van Safa en Marwa. Dan zal ik naar Kufa gaan en de moskee vernietigen en hem opnieuw opbouwen op zijn oorspronkelijke fundering en ik zal de gebouwen van de onderdrukkers eromheen vernietigen.

Dan zal ik het volk leiden en voor de hadj gaan. 

Daarna zal ik naar Medina reizen en de kamer vernietigen (waar de twee begraven liggen). Ik zal hun lijken opgraven die er nog fris uitzien. Ik zal bevelen dat ze naar Baqee worden verplaatst en dan zal ik hun lichamen kruisigen op twee stukken hout (dode bomen) die vruchtbaar zullen worden. (Velen) zullen hierdoor worden aangetrokken, en dit zal een grotere opruiing zijn dan de eerste opruiing (incident van Saqifah)

Dan zal de schreeuwer vanuit de hemel roepen: "O hemel, roei ze uit! O aarde, slik ze door!"

Op die dag zal niemand meer op aarde zijn dan gelovigen wier hart zuiver is in het geloven.

Toen vroeg ik: "O mijn meester! Wat gebeurt er daarna?"

Imam (as) antwoordde: "De terugkeer, de terugkeer, de terugkeer!"

Van daaruit zal ik naar Yathrib (Medina) gaan en de kamers vernietigen; en de twee lijken, die vers zullen zijn, eruit halen en ik zal bevelen om ze aan de boom tegenover Baqi te hangen. Zodra ze aan die boom zijn gehangen, zal het kruiden voortbrengen en vele mensen zullen in Fitna vallen en op de proef worden gesteld en meer toegewijd aan hen worden. Op dat moment zal een roeper vanuit de hemel roepen: O hemel, roei ze uit en o aarde slik ze in. Dan zal er op die dag niemand op aarde overblijven, behalve de zuivere gelovigen, wiens harten gezuiverd zijn met Imaan.
Ik zei: "Mijn meester, wat zal er daarna gebeuren?"
Hij antwoordde: "De terugkeer, terugkeer, Raj'at, Raj'at."

Toen reciteerde hij dit vers: "[17:6]"

Bron: Dala'il Al Imamah, pagina 539





















Sheikh Noori at-Tabarsi:

En het is ook overgeleverd door Sheikh Al-Tusi en Sheikh Al-Saduq en Abu Ja'far Mohammad Ibn Jarir At-Tabari via betrouwbare ketens, het verhaal van de ontmoeting van Ali Ibn Ibrahiem Ibn Mahziyaar en zijn reis van Ahwaz naar Kufa en vandaar naar Mekka. En zijn zoektocht naar de Imam van die tijd (AS) en ten slotte zijn ontmoeting in Tawaf met een jonge man die hem meeneemt naar de buurt van Taef naar een huis bedekt met haar en daarin ontmoet hij de Imam (AS). 

Bron: Al-Najm Al-Thaqib, volume 2, pagina 408






Wat zeiden de Ahlalbait (as) over leugenaars? 

Imam Jafar al Sadiq (as) zei: "Lieg niet over ons, wie over ons liegt heeft over de profeet Mohammed (s) gelovgn en wie over de profeet heeft gelogen, heeft over Allah (swt) gelogen en zal bestraft worden."  (Al Kulayni al Kafi, v.4,p.187)


Imam Jafar al Sadiq (as) zei: "Het liegen over Allah en de profeet en zijn opvolgers behoort tot de grote zondes." (Al Hur al Ameli, Wasaeil al Shia, v.12,p.249) 


De profeet Mohammed (s) zei: "Wie een oordeel geeft aan de mensen zonder kennis is vervloekt door de engelen van het paradijs en de aarde." (Al Hur al Ameli, Wasaeil al Shia, v.27,p.30) 

Imam al Baqir (as) zei: "Wie een oordeel geeft over twee dirhams zonder kennis heeft ongeloof gepleegd." (Al Hur al Ameli, Wasaeil al Shia, v.27,p.32) 


Mag je bidden achter leugenaars zoals Moallemzadeh? 

De profeet Mohammed (s) zei: "Bid niet achter degenen die onwetend zijn en de roddelaars." 

Bron: Al Burujurdi, Jami Wasaeil al Shia, v.6,p.426 


Imam al Baqir (as) zei: "Bid niet achter degenen waar jij jouw religie niet aan vertrouwt." (Al Hur al Ameli, Wasaeil al Shia, v.8,p.309) 

Sheikh Mohammed Husain al Najafi: "Er is gezegd dat rechtvaardigheid betekent: het vasthouden aan je vroomheid (Taqwa), dat bestaat uit het vermijden van de grote zondes." (Al Najafi, Jawahir al Kalam, v.13,p.294) 

Sayed Sistani: 
Regel 1433:
De imam van gezamenlijke gebeden moet bāligh, geestelijk gezond, een twaalver shia, rechtvaardig, van wettige geboorte zijn en een persoon die de gebeden correct verricht.
Bovendien, als de volgeling een man is, moet de imam ook een man zijn. De validiteit van het volgen van een tienjarig kind, hoewel het enige basis heeft, is problematisch [Uit verplichte voorzorg mag men een kind van tien jaar niet volgen].
Rechtvaardig zijn betekent dat hij de dingen doet die hem verplicht zijn en zich onthoudt van de dingen die voor hem verboden zijn. (Islamic Laws, hoofdstuk gezamenlijke gebeden, voorwaarden van de imam van gezamenlijke gebeden)