dinsdag 10 maart 2015

Soennitische etiketten van het gebed

Het gebed is de daad waarmee Allah praktisch het puurst mee aanbeden wordt. Eens kijken welke etiketten het soennitische gebed kent.

Even spieken mag wel.

Shihab al-Dien al-Hamawi:

ولو نظر المصلي إلى المصحف وقرأ منه فسدت صلاته لا إلى فرج امرأة بشهوة

Ibn Najim zei: "Als een persoon tijdens het gebed naar een exemplaar van de Koran kijkt en er vervolgens van leest, dan is zijn gebed ongeldig geworden, maar niet als hij met lust naar de vagina van een vrouw kijkt."

Bron: Sharh Kitab al-Ashbah wa al-Nadha'ir, vol. 4, pg. 286




Dus tijdens het gebed mag je niet uit de Koran lezen, maar met het kijken naar vagina's is er geen probleem? Men mag dus tijdens het gebed eventueel een 18+ film gaan bekijken..

In het boek hieronder is deze fatwa aangepast. Kennelijk schaamde de auteur of de uitgeverij zich om deze fatwa compleet te vermelden.

Ibn Najim al-Hanafi:

ولو نظر المصلي إلى المصحف وقرأ منه فسدت صلاته

Ibn Najim zei: "Als een persoon tijdens het gebed naar een exemplaar van de Koran kijkt en er vervolgens van leest, dan is zijn gebed ongeldig geworden. [De rest van de fatwa is verwijderd uit dit boek]

Bron : Al-Ashbah wa al-Nadha'ir, pg. 489




De penis maakt de Imam.

Het gezamenlijke gebed wordt altijd geleid door een Imam. Deze Imam moet voldoen aan enkele karakteristieken, zoals het rechtvaardig en oprecht zijn, het kennen van de Koran en het beschikken over kennis etc. Maar wat als er tijdens het gezamenlijke gebed meerdere mannen aanwezig zijn die aan dezelfde criteria voldoen? Hoe wordt er dan bepaald wie het gebed mag leiden? De soennitische geleerden noemen enkele kenmerken die bepalen wie het gebed uiteindelijk mag leiden. Eens kijken welke kenmerken zij onder andere allemaal vermelden:

 وفي الأشباه قبيل ثمن المثل : ثم الأحسن زوجة . ثم الأكثر مالا ، ثم الأكثر جاها ( ثم الأنظف ثوبا ) ثم الأكبر رأسا والأصغر عضوا

En in het boek 'Al-Ishbah' zijn er daarna nog acht kenmerken genoemd: "Vervolgens de man wiens vrouw het mooist is, vervolgens de man die het rijkst is, vervolgens de man die het meeste bezit heeft, vervolgens de man wiens kleding het reinst is, vervolgens de man met het grootste hoofd en de kleinste penis."

[Radd al-Mukhtar, Ibn Abidien]

فالأحسن زوجة لشدة عفته فأكبرهم رأسا وأصغرهم عضوا فأكثرهم مالا فأكبرهم مالا فأكبرهم جاها

"Vervolgens de man wiens vrouw het mooist is, wegens zijn intense kuisheid, vervolgens de man met het grootste hoofd en de kleinste penis, vervolgens de rijkste van hen, vervolgens de man met het meeste bezit."

[Maraqi al-Falah, Shurunbulati al-Hanafi]

Dus als de soennieten er niet uitkomen wie het gebed mag leiden, dan wordt er naar andere zaken gekeken, waaronder de rijkdom en de vrouw van de man, maar ook naar de penis. Hoe moeten de mannen dit weten van elkaar? Gaan ze hun broek naar beneden trekken in de moskee?

Knielen op urine.

Al-Tahawi:

Over onreinheid bij de plek van de benen of waar je knielt.

Bishr bin al-Walid overleverde van Abi Yusuf, van Abi Hanifa, die zei: "Als er bij de plek van zijn voeten meer dan de grootte van een geldmunt aan urine te vinden is, dan is zijn gebed ongeldig. Maar het maakt het niet ongeldig bij de plaats waar hij op knielt."

Bron: Mukhtasar Ikhtilaf al-Ulema, vol. 1, pg. 261


Dus als er urine is op de plek waar jij je hoofd legt op de grond, dan is jouw gebed gewoon geldig. Maar als er urine te vinden is bij jouw benen, dan weer niet. Vreemd.

Knielen op konten.

عن مسيب بن رافع أن عمر بن الخطاب قال : " من اشتد عليه الحر يوم الجمعة في المسجد فليصل على ثوبه ، ومن زحمه الناس فليسجد على ظهر أخيه

Van Musayyib bin Rafi', dat Omar zei: "Voor wie de hitte ondragelijk is geworden tijdens het vrijdaggebed in de moskee, die moet dan op zijn kledingstuk bidden. En wie door te veel mensen omringd is, die moet dan knielen op de rug van zijn broeder.

[Al-Musannaf, Abdal-Razzaq]

Deze fatwa van Omar wordt tot op de dag van vandaag nog steeds gepraktiseerd door de soennieten. Dat ziet er ongeveer zo uit.


In het sjiisme is dit verboden. Er moet op aarde geknield worden, anders is het gebed ongeldig. Maar op konten knielen mag dus kennelijk binnen het soennisme.

Knielen op vrouwen en dieren.

أما إذا سجد على ذيل غيره أو طرف عمامة غيره أو على ظهر رجل أو امرأة من غير أن تقع بشرته على بشرتها ، أو ظهر غيرهما من الحيوانات الطاهرة كالحمار والشاة وغيرهما ، أو على ظهر كلب عليه ثوب طاهر بحيث لم يباشر شيئا من النجاسة فيصح سجوده وصلاته في كل هذه الصور

Als een persoon op andermans gewaad knielt, of een gedeelte van iemands tulband, of op de rug van een man of een vrouw, met uitzondering dat zijn huid niet haar huid aanraakt, of op de rug van anderen, zoals reine dieren als de ezel, de geit e.d., of op de rug van een hond waarop een reine doek zit, waardoor er geen onreinheid vrijkomt, dan is zijn knieling en zijn gebed correct in al deze omstandigheden.

[Sharh al-Muhadhib, Yahya al-Nawawi]

Kortom: in het soennisme kun je overal op knielen..